Jare Gody i Wielkanoc – Słowiańskości pod Ślężą
Tradycja, by mogła trwać, musi być żywa. Zmienia się więc nieustannie, ciągle jest
dopasowywana do nowej rzeczywistości. Ale wciąż można usłyszeć w niej naprawdę
odległe echa – bo Wielkanocne zwyczaje są często starsze niż historia chrześcijaństwa
na terenach Polski. Wiele z nich jest dzisiaj tylko ozdobą, ale kiedyś niosły ze sobą
bogatą symbolikę, której odkrycie może pozwolić na zupełnie inny wymiar świętowania.
Wszak nasi przodkowie również świętowali wiosną: obchodzili Jare Gody, podczas który
żegnali zimę i przygotowywali się na odrodzenie przyrody. Te przedchrześcijańskie
zwyczaje mogę wydawać się nam znajome.
Dlaczego malujemy jajka? Jakie są najciekawsze techniki zdobienia pisanek? Skąd wziął
się zwyczaj polewania wodą w świąteczny poniedziałek? Jak zmieniały się tradycje i
dlaczego różnią się w zależności od regionu?
To tylko kilka pytań, na które poszukamy odpowiedzi. A ponieważ spotkamy się w
bibliotece, to porozmawiamy też o książkach. Nie tylko kulinarnych, choć jedzenie jest
ważnym elementem świętowania. Echa Wielkiej Nocy poszukamy w polskiej fantastyce,
która coraz śmielej wykorzystuje nasze rodzime tradycje.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Natalia Kościńska – prowadząca:
Polonistka, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, członkini Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, twórczyni podkastu „Słowiańskości”, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie upowszechniania kultury.
Specjalistka w zakresie szeroko pojętej słowiańszczyzny, szczególnie interesuje się procesami przekształcania tradycji i wykorzystywaniem ich w nowoczesnej edukacji kulturalnej. Jej misją jest popularyzowanie nauki i kultury z zastosowaniem technik atrakcyjnych dla młodzieży i dorosłych, takich jak gamifikacja czy podcasty. Prowadziła zajęcia z zakresu popkultury i marketingu internetowego na Uniwersytecie Wrocławskim, jest autorką lub współautorką scenariuszy gier inspirowanych lokalnymi historiami i dziedzictwem kulturowym Polski, np. „Ścieżki czarownic” na podstawie badań prof. W.E. Peuckerta.
Projektuje także wielkoformatowe gry planszowe oparte na lokalnej historii i literaturze – w ramach warsztatów w Nowym Warpnie zaprojektowała z młodzieżą grę „Kryminalne zagadki Nowego Warpna” na podstawie kryminałów Marka Stelara i historii miasta. Prowadzi także warsztaty podkastowe i folklorystyczne, aktywnie promuje czytelnictwo poprzez wykłady o literaturze z motywami słowiańskimi. W wolnych chwilach szydełkuje, zdobywa Koronę Gór Polskich i ogląda filmy sci-fi. Marzy o własnym wczesnośredniowiecznym toporze.
