Na wiosennie – o kulinarno-historycznych warsztatach z Milmą

4 marca 2020, odbyło się w RCKS drugie spotkanie cyklu „Z Poradnikami czeka biblioteka”. Poprowadziła je bibliotekarka z Milina, prowadząca swój kulinarny fanpage MILMA – Historia w kuchni – Sylwia Machnik.

Jako pasjonatka i znawczyni kuchni retro, pani Sylwia zaprezentowała uczestnikom swoją kolekcję historycznych urządzeń kuchennych i domowych, ze smaczkiem opowiadając o dawnej kuchni naszego regionu i jej typowych potrawach. Dowiedzieliśmy się m.in. co to jest śląskie niebo i bomby legnickie 😉 Toż to bomby zdegustowaliśmy skwapliwie, wołając o więcej, gdyż taki stanowią dolnośląski przysmak 🙂

Pod okiem wprawnej Gospodyni spotkania poznaliśmy właściwości zdrowotne rosnących w naszej okolicy ziół i roślin uprawnych oraz wspólnie degustowaliśmy wybrane aromaty. Jakież proste a zarazem ekologiczne i zdrowe jest np. wykonanie naparu z zasobnych w witaminę C kwiatów forsycji czy równie prozdrowotnych wierzbowych baziek – bogato dostępnych wiosenną porą. Uzyskaliśmy także cenne informacje, które rośliny warto uzyskać w najbliższej nam okolicy w celu sporządzania potraw i naparów.

Miłym kulinarnym zaskoczeniem stanowił dla nas smak leszczynowej mini zapiekanki, wykonanej z leszczynowych kwiatów (męskich 😉 obtoczonych w rzadkim cieście naleśnikowym.

Najserdeczniej dziękujemy pani Sylwii za mocną dawkę prozdrowotnych naparów i przepisów, i już dziś zapraszamy na kolejne spotkanie z MILMĄ w KUCHNI! 🙂 Pani Sylwia Machnik okazała się przesympatyczną kopalnią wiedzy na temat wykorzystania wielu roślin i ziół w codziennym serwowaniu ich zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

Wszyscy uczestnicy otrzymali specjalnie przygotowane przepisy, a my, za zgodą naszego miłego Gościa, udostępniamy je Państwu, z życzeniami dobrego zdrowia! 🙂

Przepis na Legnickie Bomby

Składniki: 3/4 szklanki miodu, 3/4 szklanki cukru, ok.60 gramów masła, 1/2 łyżki kakao, 2 jajka, 2 łyżeczki przyprawy piernikowej, szklanka mąki, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, 1/2 szklanki rozdrobnionych orzechów włoskich, 1/2 szklanki kandyzowanej skórki pomarańczowej, 2 batony marcepanowe lub ok.200 gramów kostki marcepanowej, mały słoiczek dżemu z czarnej porzeczki mały słoiczek dżemu brzoskwiniowego lub morelowego, 1 czekolada gorzka do polania.

Rozpuszczamy miód, cukier, masło, kakao i studzimy. Miksujemy dwa jajka, miksując dodajemy przestudzoną masę miodowo-maślaną, dodajemy bakalie i mąkę z proszkiem. Do foremek muffinkowych lejemy po łyżce ciasta, dodajemy po kulce marcepana i łyżeczce dżemu porzeczkowego, zalewamy drugą łyżką ciasta. Pieczemy ok. pół godziny 160/170 stopni, góra/dół. Jeszcze ciepłe ciastka smarujemy konfiturą morelową lub brzoskwiniową, studzimy i polewamy czekoladą. Wierzch można posypać bakaliami, skórką kandyzowaną lub udekorować lukrem.

Herbatka witaminowa z igieł sosnowych
Wierzchołki gałązek sosny zanurzamy na chwilę we wrzątku by rozpuścić woskowy nalot.
Igiełki siekamy, zalewamy wrzątkiem i gotujemy 10 minut.
Odcedzamy. Możemy dodać kawałek imbiru i dosłodzić miodem.
Dla sercowców warto dodać dziką różę.
Wskazana przy niedoborach witaminy C, infekcjach, przeziębieniu, słabym krążeniu uporczywym kaszlu, zapaleniu gardła

Nalewka z pędów sosny na przeziębienie i kaszel – genialna!

Majowe pędy sosny zasypujemy cukrem, tak żeby były przykryte i zostawiamy na słońcu na ok. tydzień. Gdy pędy puszczą sok, zalewamy pół litrem dobrej wódki i zostawiamy do pierwszego przeziębienia. Na bieżąco cedzimy i podajemy profilaktycznie po łyżce 2 razy dziennie lub w razie choroby kieliszek na noc. Można pędy zalać ponownie wódką.

Kostka kąpielowa
Działa oczyszczająco i antybakteryjnie.
Łagodzi bóle reumatyczne, stawów, mięśni zwłaszcza po treningach, podrażnienia skóry, stany zapalne i swędzenie, zmniejsza stres. Inhaluje drogi oddechowe, eliminuje toksyny. Wygładza i napina skórę lepiej niż najlepszy balsam.

Składniki: Igły sosnowe, płatki owsiane, sól najlepiej z Kłodawy, absolutnie niejodowana! Naturalny tłuszcz typu olej kokosowy, oliwa z oliwek.

Mieszamy w misce w równych proporcjach suche składniki.
Dodajemy tyle tłuszczu by uzyskać konsystencje dobrze trzymającej się kulki. Wrzucić do wody w wannie, najlepiej w pończosze albo w woreczku, żeby igły nie zatkały odpływu.
Czas trwania kąpieli 15-20 minut.

Napar z kwiatów forsycji

Zadziała przeciwalergicznie, przeciwzapalnie, rozkurczowo, a nawet pomoże w obniżeniu poziomu glukozy we krwi. Wśród bogactwa cennych składników wyróżnić należy przede wszystkim rutynę – naturalny związek chemiczny, który występuje w roślinach. Panie zainteresuje zwłaszcza fakt, że dodatkowo zapobiega ona powstawaniu wolnych rodników, a to oznacza m.in. opóźnienie procesów starzenia.

Garść kwiatów forsycji zalać wodą o temp. ok. 60-80 stopni czyli lekko przestudzoną. Można dosłodzić miodem lub dodać plasterek imbiru. Pamiętajmy jednak, aby słodzić dopiero, gdy napój będzie letni, bowiem w innym przypadku miód traci swoje cenne właściwości.

Warto wiedzieć: ponieważ rutyna tylko częściowo rozpuszcza się w wodzie, a dużo lepiej w alkoholu, możemy pomóc lepiej „wyciągnąć” ją z kwiatów forsycji, delikatnie skrapiając je alkoholem, pozostawiając na kilka minut i dopiero potem zaparzając. W tej wersji warto zaparzać je nawet do pół godziny.

Nalewka z kwiatów forsycji na pajączki i pękające naczynka.

Garść kwiatów forsycji zalać 200 ml spirytusu i pozostawić w ciemnym miejscu, codziennie wstrząsać. Po 2 tyg. przecedzić, odcisnąć, rozrobić z 200 ml wody przegotowanej. Przemywać codziennie skórę, gdzie tworzą się pajączki i pękające naczynka.

➡️Obejrzyj najnowsze przepisy – http://bit.ly/MILMA-YOUTUBE

➡️Polub fanpage by być na bieżąco – http://bit.ly/MILMA-FACEBOOK

➡️Poczytaj nowe wpisy – http://bit.ly/MILMA-BLOG

➡️Dołącz do listy mailowej – http://bit.ly/MILMA-EMAIL