Dziś kolejny dzień warsztatów ceramicznych w ŚOK w Sobótce, które odbywają się w ramach ferii 2025. Dzieci kontynuowały rozpoczęte wczoraj dzieła i już widać coraz więcej tego ukrytego w nich talentu…
Dziś znów wszyscy chętni mogli raczyć się w przerwie zajęć słodkościami. Aby lepiej smakowało, grupa stworzyła przyjazny i ciepły klimat przy świecach. Przyjacielska atmosfera zaś, była zachętą do szczerych rozmów.
Po powrocie do zajęć, niektóre prace zostały niemal ukończone… Jutro finał!
Ach! Jeszcze jedno. Po zakończeniu zajęć przez młodszych, w ŚOK pojawiła się grupa młodzieży, która dała się namówić na sprawdzian swoich umiejętności artystycznych. Cóż, oni również dali radę
Techniki: lepienie w glinie ręcznie i przy użyciu narzędzi
Prowadzenie: Katarzyna Lubińska
Jak odkryć w dzieciach gen twórczy? Wystarczy dać do ręki kawał gliny! Warsztaty ceramiczne odbywające się w ŚOK w Sobótce w ramach ferii uczą kreatywności i pracy w zespole. O ile do wykonania własnych projektów dzieci podeszły nieco nieśmiało, po otrzymaniu porcji ciężkiego, lepkiego i brudnego materiału, wszyscy oddali się pracy jak natchnieni. Na efekty tej pracy musimy jednak jeszcze troszkę poczekać…
Jako, że nie samą pracą człowiek żyje, dzieci przed rozpoczęciem właściwych warsztatów pomagały przygotować ciasto, które wspólnie na zakończenie wtorkowych warsztatów zjadły…
Techniki: rysowanie projektów, lepienie w glinie
Prowadzenie: Katarzyna Lubińska
„Graffiti na moich plecach” to eksperymentalne warsztaty, w ramach których dzieci zdobiły koszulki wykorzystując farbę z sprayu. Pierwszym etapem było zapoznanie uczestników zajęć ze sztuką uliczną i tworzenie projektów (tagów), a następnie przyszła pora na pracę twórczą z szablonem, sprayem i markerami.
Techniki: użycie farby w sprayu
Prowadzenie: Tomasz Nycz
W ramach ferii zimowych odbyły się warsztaty pn. „Szybkie kubki”, w ramach których ozdobiliśmy kraftowe kubeczki nadając im konkretne numery i kolory. Następnym etapem było stworzenie lassa – niezbędnego do gry zespołowej.
Po pracach plastycznych przyszła pora na luźne, zespołowe granie w „Szybkie Kubki”. W tej części warsztatów, dzieci uczyły się pracy w zespole oraz wzajemnych zależności i odpowiedzialności zbiorowej. W grze sprawdzały się koncentracja, koordynacja ruchowa oraz współpraca.
Techniki: wykorzystanie materiałów recyklingowych, gry zespołowe
Prowadzenie: Tomasz Nycz
„Grafika mi odbija” czyli wariacje farbą i przedmiotem to spotkanie plastyczne dla dzieci (7-10 lat), którego celem było pobudzenie wyobraźni poprzez techniki artystyczne i wzajemne inspiracje.
Dzieci wykorzystując technikę linorytu oraz udostępnione przez ŚOK przedmioty tworzyły abstrakcyjne grafiki (z różnymi motywami przewodnimi), które następnie wspólnie interpretowały. Uczestnicy zajęć własne prace oprawiły w ramki.
Techniki: linoryt, grafika, praca z farbą i papierem
Prowadzenie: Tomasz Nycz
W dniu 23 stycznia miała miejsce druga część zajęć o rozwoju życia na Ziemi. Tym razem prowadzący zajęcia przedstawił wydarzenia oraz zwierzęta po epoce dinozaurów. Podczas spotkania edukacyjnego zostały zaprezentowane organizmy żyjące obecnie w różnych częściach świata. Warsztaty zakończyły się konkursem, który polegał na pracy grupowej i rozwiązaniu krzyżówki, składającej się z haseł zaprezentowanych w czasie zajęć.
Podczas zajęć „Teatr aktora” uczestnicy dowiedzieli się, jakie cechy i umiejętności są niezbędne podczas pracy aktora. Poprzez różnorodne ćwiczenia, skupiające się na dykcji, pracy ciała, wyrażaniu emocji i zrozumieniu przestrzeni sceniczej, dzieci rozwijały swoje umiejętności aktorskie.
W trakcie warsztatów pracowano nad fragmentem znanego im dobrze tekstu „Na straganie” Jana Brzechwy. Ćwiczenia pozwoliły im na głębsze zanurzenie się w świat tekstu, zrozumienie kontekstu i wydobycie z niego różnorodnych emocji. Wspólna praca nad tekstem pomogła również dzieciom w lepszym zrozumieniu struktury dramatycznej oraz budowaniu postaci.
Na zakończenie warsztatów wszyscy zaprezentowali utworzoną scenkę, w której wykorzystali zdobyte umiejętności.
Bożena Ostrowska
Podczas warsztatów teatralnych „Animacja przedmiotu” dzieci miały okazję do odkrycia, że przedmioty, które ich otaczają, mogą stać się bohaterami ich własnych historii. Zajęcia rozpoczęły się eksperymentowaniem z różnymi przedmiotami. Następnie cztery grupy dzieci tworzyły scenki teatralne, używając tylko jednego przedmiotu jako głównego bohatera.
Dzieci miały pełną swobodę w tworzeniu scen. Mogły wykorzystać kolorowe tkaniny, aby stworzyć scenografię i kostiumy dla swoich bohaterów. Każda z grup tworzyła scenkę z każdym z rekwizytów.
Dzieci prezentowały swoje scenki teatralne przed innymi uczestnikami warsztatów. Kolorowe tkaniny stanowiły dodatkowy element, który wzbogacał prezentacje sceniczne. Warsztaty nie tylko rozwijały kreatywność uczestników, ale także uczyły ich, jak za pomocą prostych przedmiotów i wyobraźni stworzyć fascynującą historię.
Bożena Ostrowska
W dniu 16 stycznia Łukasz Ladra, nauczyciel geografii i przyrody oraz katecheta, przedstawił historię życia na Ziemi. Opowiedział o tym, jak na naszej planecie rozwijało się życie od samych jej początków, aż do ery dinozaurów.
Zajęciom towarzyszyła wystawa kolekcjonerskich figurek dinozaurów i innych prehistorycznych stworzeń, jak i również skamielin (oryginalnych i replik). Na koniec zajęć uczestnicy programu edukacyjnego wzięli udział w konkursie z nagrodami.
Podczas warsztatów teatralnych „Zabawy tekstem”, dzieci miały okazję odkryć magię literatury dziecięcej. Zajęcia skupiły się na wybranych utworach, które stanowiły inspirację do tworzenia krótkich scenek. Kreatywność uczestników była wspierana przez dostęp do kolorowych tkanin oraz dzwonków.
W grupach dzieci tworzyły scenki, wykorzystując teksty literackie jako źródło inspiracji. Kolorowe tkaniny dodawały element wizualny, a dzwonki wprowadzały aspekt dźwiękowy do ich prezentacji. Ta interaktywna forma pracy nie tylko rozwijała umiejętność interpretacji tekstu, ale również rozbudzała wyobraźnię i kreatywność dzieci.
Na zakończenie warsztatów każda grupa prezentowała własną scenkę. To nie tylko rozwijało umiejętność wystąpień publicznych, ale także umożliwiało dzieciom dzielenie się własnymi pomysłami i spojrzeniem na literaturę. Warsztaty „Zabawy tekstem” nie tylko zacieśniły związek dzieci z literaturą, ale również wzbogaciły ich doświadczenie teatralne poprzez twórcze interpretacje i prezentacje sceniczne.
Bożena Ostrowska